Projecten 2012

Mantay Peru: Mylène van Dartel € 722

Mantay is een opvangcentrum net buiten Cusco (Peru) voor alleenstaande tienermoeders in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Zij verblijven hier samen met hun kinderen in een veilige omgeving, vaak omdat ze bij familie niet terecht kunnen. Er wordt voorzien in de basisbehoeftes zoals een slaapplek en eten, maar daarnaast is er scholing voor zowel de tienermoeders als de kinderen.

De moeders krijgen een vakopleiding (bijvoorbeeld kapster of kamermeisje) aangeboden zodat zij ook na hun periode in het centrum de zorg voor de kinderen kunnen dragen.

De stichting Heeren van Haaster heeft een financiële bijdrage geleverd aan een noodzakelijke verbetering van het klaslokaal. Er is geïnvesteerd in een tafel en een kast, zodat de moeders een plek hebben waar zij in alle rust kunnen studeren. De tafel en kast zijn gekocht bij lokale Peruaanse timmermannen, waardoor ook de directe omgeving van Mantay heeft kunnen profiteren van de financiële steun van de stichting.

image (1)
image (3)
image (2)

De Culi-bus: € 250

Ook in 2011 hebben we de culi-bus, evenals in 2010 en 2011, een laatste bijdrage gegeven van € 250.

Stichting hulp Waduwwa: € 1.500

Ad van Lokven en Geert Hanegraaf (Vinkel, Noord Brabant) gaan vanaf begin jaren 90 regelmatig naar Sri Lanka.  Ze zien daar niet alleen de schoonheid van het land maar ook de armoede. Uit eigen middelen begonnen ze steun te verlenen aan mensen in Wadduwa.

Als in 2004 de tsunami  ook in Wadduwa enorme verwoestingen aanricht, beginnen collega’s van Ad en Geert spontaan geld in te zamelen. Het  is het begin van de Stichting Hulp Wadduwa (SHW).

Watertanks voor de Molligoda school

De watervoorziening  in Wadduwa is – net als in de rest van Sri Lanka – erg beperkt en onzeker. Vandaar dat vaak wordt gewerkt met watertanks.

Dankzij de financiële ondersteuning van Stichting Heeren van Haaster,  Stichting Kansarmen Sri Lanka en de Stichting Aqua for All, kreeg de Molligoda school een watertank.

Nieuw natuur- en scheikundelokaal voor de Prohaddaramulla school

Dit project werd in 2012 gerealiseerd met financiële steun van het Rabobankfonds Share4more; MOV uit Geffen en de Stichting Heeren van Haaster.

Stichting Salemanders Berlicum: € 1.500

De stichting Salemanders heeft na vele jaren voorbereiding in 2012 de deuren geopend van een woongroep voor 9 kinderen met een beperking. Het geeft hen de mogelijkheid om onder goede begeleiding een zelfstandig leven te leiden.

Het bestuur heeft een rondleiding gehad in het nieuwe gebouw en gezien dat er nog behoefte was aan aanvullende inrichting zodat de nieuwe bewoners het optimaal naar hun zin zouden hebben. We hebben een steun gegeven van € 1.500.