Projecten 2010

Bouw van een High School for Girls in Ghana: € 2.000

In het zuidoosten van Ghana ligt de Volta-regio, zo groot als Nederland.

Er ontbreekt in dat gebied, in oppervlakte vergelijkbaar met de provincie Noord-Brabant, voorgezet onderwijs voor jonge vrouwen: een Senior High School for girls.

Dat is niet goed voor de ontwikkeling en toekomst van intelligente jonge vrouwen, maar ook niet voor hun gezinnen/families en de lokale gemeenschappen waarin zij leven.

De Miek Stevens Stichting, opgericht op 13 november 2008, zal zich inspannen om de Senior High School for girls te realiseren. De vier-jarige opleiding zal in totaal ruim 800 jonge vrouwen nieuwe kansen kunnen bieden.

Er zijn op dit moment (november 2010) 8 klaslokalen zo goed als klaar. de woning voor 4 leerkrachten eveneens, de woning voor het hoofd van de school ook; de bouw van de keuken/eetzaal is voldoende op streek om gebruikt te kunnen worden en de slaapzaal van twee verdiepingen ook. Wat soms rest is de afwerking. De twee jaargangen studenten (2009 en 2010; 160 studenten) krijgen nu nog les en wonen in gebouwen van het Bisschoppelijk kantoor, maar de verhuizing naar de nieuwbouw is gepland voor begin januari 2011. Eind januari zal het huidige complex officieel worden geopend, waar naar verwachting de voorzitter van de Miek Stevens Stichting, Xavier van der Spank, bij aanwezig zal zijn.

Wij hebben de Miek Stevens Stichting € 2.000 gedoneerd.

De Culi-bus: € 250

Een op de vijf kinderen is te dik. En dat is een bruut vet probleem dat steeds verder uitdijt.

Dat levert ongekende gezondheidsproblemen op. Nu en morgen. Daar doet de Culibus wat aan.

Omdat we voor een gezondere toekomst nu moeten ingrijpen. De Culibus is een bus met een boodschap.

Een bus met topkops die kinderen leert zien èn laat beleven hoe je lekker en vooral gezonder kunt koken en eten.

Weeshuis Ghana: Nadine van den Berg € 700

Nadine van den Berg, een jongedame uit Vlijmen, is in 2010 enkele maanden vrijwilligerswerk gaan doen in een weeshuis in Ghana. Voor haar vertrek heeft zij beoordeeld aan welke zaken er een grote behoefte is. Dat waren bijvoorbeeld muskietennetten, luiers, spenen, maar ook zaken zoals speelgoed en ondergoed.

Een deel van de spullen heeft Nadine in Vlijmen gekocht en meegenomen naar Ghana. Het restant heeft ze gekocht in Ghana. Het geld wat is meegenomen is verantwoord uitgegeven.

Zo zijn er facturen voor opbergkasten voor speelgoed, doktersbezoeken en (onder)kleding. Het geld van onze stichting is goed aangekomen!

thumbnail_P1020799
thumbnail_P1000499_1
thumbnail_180452_101837173229789_100002105198529_13322_5193912_n
thumbnail_185778_105105122902994_100002105198529_44623_4223582_n

Columbus Orphanage, Kumasi in Ghana.

Mijn naam is Nadine van den Berg. In november 2010 ben ik samen met een vriendin drie maanden vrijwilligerswerk gaan doen in Ghana.

In de hoofdstad Kumasi stond het Columbus Orphanage dat gekoppeld was aan de Columbus primary school. Zowel in het weeshuis, als op de school was er veel armoede. Vandaar dat we vanuit Nederland sponsoren hebben gezocht om spullen te kunnen kopen die we aan het weeshuis en de school konden doneren. Van te voren hebben we contact gezocht met een contactpersoon in Kumasi, zodat we precies wisten aan wat voor spullen er behoefte was.

Gelukkig heeft de stichting Heeren van Haaster ons met een mooi geldbedrag gesponsord. Op die manier konden we in Nederland speelgoed en ondergoed aanschaffen. Daarnaast hebben we in Ghana een mooie kast laten bouwen waar we al het speelgoed in konden zetten.

Als laatste hebben we het sponsorgeld gebruikt om kinderen mee naar de dokter te kunnen nemen. Kinderen daar waren vaak ziek en de hygiënische voorzieningen waren niet goed. Het was fijn dat mede dankzij het sponsorgeld van de stichting Heeren van Haaster veel kinderen geholpen konden worden met betere medicijnen.