Projecten 2016

Stichting Nimba, Guinee, Afrika: € 1.500

Op Centre Nimba krijgen 80 kansarme kinderen met een lichamelijke handicap gratis onderwijs en een vakopleiding om later in hun eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. In de hoofdstad Conakry is dit de enige plek in het land waar deze kinderen worden opgevangen, terwijl ze op andere plaatsen vaak verstoten worden.

De kinderen leren er niet alleen de basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen en Frans) maar ook een vak: kleding en schoenen maken, stoffen verven en handwerken. Bovendien zorgt Centre Nimba voor vervoer naar en van school en een warme maaltijd tussen de middag. Het geeft de kinderen weer een gevoel van eigen waarde en veiligheid.

Centre Nimba ontving lange tijd steun van het Liliane Fonds. Deze heeft zich echter uit het land terug getrokken, wat een forse impact heeft op het kleine budget. Onze bijdrage doet er dus echt toe. Kijk zeker eens op de website en kijk zeker het filmpje!

Onze stichting heeft een externe gift ontvangen van € 1.500, waar we ontzettend blij mee zijn. Van dit bedrag doneren wij € 750 aan de stichting Nimba en we verdubbelen dat bedrag graag tot € 1.500!

Foundation Africa at Heart: € 1.500 (plus 50% extra door vastenactie)

Henri van Delft uit Haarsteeg is nauw betrokken bij de Foundation Africa at Heart. De vastenactie in onze regio heeft actie gevoerd voor een schoolbanken project in Malawi. Op een school met 800 kinderen is geen enkele stoel of schoolbank aanwezig. De kinderen zitten dus letterlijk OP DE GROND! Voor € 20 maakt een plaatselijke timmerman een schoolbank voor 2 personen. Er zijn er dus 40 modig. Inmiddels is er voor 250 banken al een sponsor gevonden.

Van de door ons ontvangen gift van € 1.500 doneren wij € 750 aan dit project. Ook dat verdubbelen we tot &#8364 1.500. Daar doet de landelijke vastenactie nog een schepje bovenop van 50%, dus totaal is onze bijdrage € 2.250. Daarmee kunnen we 112 schoolbanken kopen, goed voor 224 leerlingen. Dat schiet op!

Studie medicijnen, India: € 550

Oud-pastoor van Vlijmen, Fr. Jesudoss, heeft in 2010 bemiddeld om een sponsor te vinden die het collegegeld en de leefkosten, groot circa 75.000 rupees ( € 1.080,-- )  per studiejaar wil betalen voor een bijzonder intelligent meisje, van zeer arme ouders, dat medicijnen wilde gaan studeren. Dat is gelukt.

Echter de sponsor is recent gestopt. De betreffende studente, die waarschijnlijk over een jaar is afgestudeerd, heeft fr. Jesudoss gevraagd of hij haar financieel wil ondersteunen. Dat wil hij wel doen maar het beleid en de financiële mogelijkheden geven aan dat per studiejaar maximaal 40.000 rupees ( € 530,--) per student kan worden uitgekeerd. Het tekort van € 550 nam onze stichting voor haar rekening. De jongedame heeft hierdoor weer een goede kans op een toekomst voor haar en haar familie.

Vluchtelingenwerk Heusden: € 350 voor sinterklaasfeest

Eind november toverden de vrijwilligers van Vluchtelingenwerk Heusden weer een heerlijke glimlach op de gezichten van vele vluchtelingenkinderen. Tientallen kinderen kwamen met hun ouders naar het sinterklaasfeest, mogelijk gemaakt door Lambertusschool uit Haarsteeg en de Stichting Heeren van Haaster. Een donatie die we ook vorig jaar graag deden!

Stichting Be-More, Theo en Jopie van den Ende: € 400 bijdrage voor een waterpomp

Theo en Jopie gingen naar Uganda om de bouw van een school te begeleiden en een waterput te laten slaan. We hadden een donatie toegezegd om enkele klaslokalen te schilderen. De bouw bleek vertraagd, en de waterput bleek lastiger dan verwacht: er was geld ingezameld om 30 meter diep te graven, maar daar bleek nog geen water. In gezamenlijk overleg besloten we onze bijdrage in te zetten om 10 meter dieper te graven. Resultaat: de school heeft nu schoon water, wat veel gezondheidsrisico's verminderd.

Stichting hulp Waduwa: € 1.500 voor het bouwen van een huis

Ad en Geert van Lokven werden tijdens hun verblijf in Sri-Lanka geconfronteerd met een menselijk drama. Het lemen huisje (hutje) van Shasini en haar familie (ouders en 3 kinderen) was door een omvallende boom van de buurman volledig verwoest. Omdat het regenseizoen er aan komt, was dringend behoefte aan hulp. De stichting had al langer de intentie de familie te helpen met een beter (stenen) huis, maar nu was de nood aan de man. Met hulp van het Rodenborch College en andere grote en kleine giften was er nog € 3.000 tekort. Hiervan hebben wij de helft voor onze rekening genomen.

Stichting Hulp Wadduwa1
Stichting Hulp Wadduwa2