Projecten 2019

Lionsclub Drunen, gesponsorde oldtimerrally voor aanpassing kinder-dagopvang in JBZ: € 500

Jaarlijks organiseert de Lions Club in Drunen een old-timer rally. De opbrengst van sponsoren gaat voor 100% naar een goed doel.

De beide Lionsclubs hebben voor 2019 Stichting Vrienden Jeroen Bosch Ziekenhuis als goede doel verkozen.

In het Jeroen Bosch Ziekenhuis is een dagopvang voor kinderen die chemo-kuren en bestralingen ondergaan. De ruimte waar zij die tijd verblijven is erg saai. Het Lucas College uit Boxtel heeft als studie-project dat zij de ruimte gaan inrichten, met het budget van de sponsoring. Dat gaat richting de € 10.000. De leerlingen leren er iets van, maar vooral de kinderen die zo ontzettend ziek zijn krijgen er een betere omgeving door. Hartverwamend!!

We zijn er trots op dat we een steen bijdragen!

Stichting Jesudoss: € 1000

De oude pastoor uit Vlijmen is nu in India actief voor diverse projecten. Hij heeft een school bezocht in India waar 800 kinderen tijdens de les op de grond zitten omdat er simpelweg geen geld is voor tafels en banken. De Vriendenkring Jesudoss heeft haar medewerking toegezegd om 130 tafels en banken aan te schaffen. De totale kosten bedragen € 8.125. Wij nemen daar graag € 1.000 van voor onze rekening.

Jesudoss 2019_1
Jesudoss 2019_2
Jesudoss 2019_3
Jesudoss 2019_4

Stichting Achter de Regenboog: € 1.000

Stichting Achter de Regenboog ondersteunt sinds 1993 kinderen en jongeren bij het verwerken van het overlijden van een dierbare,

zodat deze ingrijpende gebeurtenis geen belemmering vormt om een gezond volwassen bestaan op te bouwen. Dit jaar organiseren zij weer een lotgenotenweekend voor 20 kinderen met hun ouders. We hebben dit weekend ondersteuning gegeven met onze bijdrage van € 1.000.

Kunst-alvleesklier voor Kasper: € 500

Jolanda van Drunen uit Hedel doet op 5 en 6 april mee aan de '80 van 1 Altena'. Haar doel: geld inzamelen voor een kunstalvleesklier voor haar 4-jarige zoontje, patiëntje met Diabetes type 1.

Tachtig kilometer wandelen in maximaal twintig uur tijd. Dat gaat Jolanda van Drunen (40) uit Hedel doen op 5 en 6 april. Ze doet mee aan de '80 van 1 Altena', die georganiseerd is door wandelsportvereniging De Vrijbuiters uit Wijk en Aalburg ter ere van de fusie van de gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem.

Nieuwendijk

Voor Jolanda gaat de tocht over vertrouwd terrein: ze is geboren en getogen in Nieuwendijk en haar ouders wonen er nog steeds.

Ze wandelt graag, maar daarvoor doet ze niet mee. De belangrijkste reden om deze enorme uitdaging aan te gaan is haar zoontje Kasper.

Kunstalvleesklier

Jolanda laat zich namelijk sponsoren voor haar prestatie en hoopt uiteindelijk met het ingezamelde geld een kunstalvleesklier voor hem te kunnen kopen.

Diabetes type 1

Haar 4-jarige zoontje heeft Diabetes type 1 oftewel een vorm van suikerziekte waar hij zijn leven lang niet van af komt.

Op dit moment draagt hij een insulinepomp die 24 uur per dag op hem aangesloten is. "Op zich werkt dat prima", vertelt Jolanda.

"Wij moeten alleen altijd heel goed in de gaten wanneer en wat hij eet, er moet dan extra insuline worden toegediend.

Het grootste risico is dat Kasper door zijn jonge leeftijd nog niet goed aanvoelt of hij een hypo krijgt. Daar kun je van in coma raken.

En als dat 's nachts in zijn slaap gebeurt, dan merken wij dat natuurlijk niet."

Testfase

Dankzij de kunstalvleesklier, die nog volop in ontwikkeling is, kunnen de bloedwaarden veel beter binnen een bandbreedte blijven.

Het probleem voor Jolanda en haar man Rik Kreemers is dat het apparaat zich nog maar in de testfase bevindt en voorlopig alleen voor volwassenen verkrijgbaar zal zijn.

"Het kan nog wel jaren duren voordat ze voor kinderen beschikbaar komen via de zorgverzekering", zegt Jolanda.

Afriana Foundation Malawi: € 1.000

In Malawi redt Nicole van Elteren (33) uit Zundert al zeven jaar lang baby's en peuters van voodoopraktijken, seksueel misbruik en de hongerdood. Met nauwelijks hulp van buitenaf.

Nicole werkt voor Afriana Foundation, een organisatie die babymelk geeft aan weeskinderen en kwetsbare kinderen. Nicole: “Als het kind geen kans van overleven heeft in het dorp, komt het bij mij te wonen. Ik werk samen met een adoptiebureau in Amerika om deze kinderen een betere toekomst te geven. Ik heb momenteel dus 21 kinderen in huis en werk enorm veel. Vaak ben ik echt uitgeput, maar ik vind altijd weer de energie om door te gaan. Financieel is het niet makkelijk.”

Nicole is via een bezoek aan haar zus in Malawi terecht gekomen en nooit meer weggegaan. We waarderen haar werk enorm: wat een wonderlijk persoon.

Afriana Foundation1
Afriana Foundation2

Lionsclub Drunen: € 500

De Lionsclub Drunen heeft in 2019 een charity-rally gereden waarbij alle inkomsten werden gebruikt voor het inrichten van een leuke kinderkamer in het kinderziekenhuis in het Jeroen Bosch Medisch Centrum. We hebben de opbrengsten van de rally verhoogd met € 500.